Nieuws

Covid-19 en de impact op broodconsumptie

Covid-19 en de impact op broodconsumptie


De impact van Covid-19 is gigantisch en ook in de bakkerijsector heeft dit een impact. 

Onderzoek heeft ons geleerd dat tijdens de lockdown in het voorjaar de verkoop in de bakkerijsector met 25 tot 30 % daalde. Daarbij is er een onderscheid tussen brood, dat in het begin van de lockdown zelfs beter verkocht en de overige bakkerijproducten die een terugval kenden van -60% in de verkoop. Dit zou deels te verklaren zijn doordat mensen meer thuis patisserie zijn gaan bakken, en omdat er minder met vrienden en familie getafeld kon worden. De verkoop van bloem steeg immers met 60 tot 70 %! De verkoop van voorverpakt brood steeg met 25% tijdens de lockdown maar is intussen weer gezakt naar de normale verkoopcijfers.


Hoewel de lockdown de consumptiemarkt behoorlijk verstoorde, wordt er niet verwacht dat dit het aankoopgedrag van de consument op lange termijn zal veranderen. 

Covid-19 en de impact op broodconsumptie