De Week
van het
Brood 2022

Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig”. Met deze slogan wordt in de 3e week van januari 2022 de Week van het Brood geïntroduceerd. Een week waarin we iedereen in België en Nederland laten zien dat onze ‘gewone’ volkorenboterham een ideale boost geeft die je af en toe nodig hebt. De Week van het Brood vormt de aftrap van een 2-jarige imagocampagne, die het Belgische Instituut Brood en Gezondheid vzw (IB&G vzw) samen met het Nederlands Bakkerij Centrum uitvoeren namens meerdere sectorfederaties (waaronder Unifa) uit België en Nederland.

Volkoren op de voorgrond

Tijdens de Week van het Brood maken we mensen weer bewust van al het mooie en goede van brood. Volkorenbrood vormt hierbij het anker voor de gehele productcategorie. De Week van het Brood laat op een sympathieke, luchtige manier zien dat volkorenbrood je een boost geeft, als je het echt even nodig hebt. Zodat je het beste uit elke dag haalt. Op je werk, tijdens het sporten en met je gezin.

Daar komt bij dat deze campagne voor volkorenbrood perfect past in ons sector engagement met de overheid om volkoren te promoten.  

Een goede start van 2022

“We hebben bewust gekozen voor week 3 van januari”, legt Kathou Wagemans van IB&G uit, die samen met marketingexperts uit de sector heeft nagedacht over de invulling van deze eerste Week van het Brood. “Januari is traditiegetrouw de maand waarin we – na feestdagen vol overdaad – weer gezonder gaan eten, drinken en meer bewegen.

Cijfers laten zien dat ruim 40% van de mensen de intentie heeft om hun voedingspatroon aan te passen of te verbeteren in januari. Gezondheid is hierbij de belangrijkste drijfveer. Vrouwen zijn hierin nog iets fanatieker dan mannen (44% versus 36%). En het consumeren van meer volkoren is de eerste prioriteit naar een gezondere voeding, aldus de Hoge Gezondheidsraad.

360 media-inzet

Hoe de Week van het Brood er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Maar duidelijk is wel dat het een sector brede, 360° activatie wordt, voor zowel het ambacht als de retail, met een grote inzet aan middelen. De campagne wordt gevoerd op websites van Brood.net in Nederland en Broodengezondheid.be en Painetsante.be in België.

Aftrap van 2-jarige campagne

De Week van het Brood is de aftrap van de 2-jarige EU-imagocampagne ‘Brood goed Verhaal, met graan uit Europa’. “Het mooie is dat de campagne niet na 1 week stopt, maar een vervolg krijgt met tv, radio en social media later in het jaar”, aldus Wagemans. “Genoeg motivatie om het jaar 2022 samen goed te beginnen en de Week van het brood tot een succes te maken”.

De Week van het Brood 2022